Teljesítményértékelés és visszajelzések
Az eredményekre vonatkozó elvárások megfogalmazása adja a keretét minden üzleti jellegű tevékenységnek. Irányt szab, prioritásokat teremt, orientál. Míg azonban a célok meghatározása elsősorban funkcionális és eredményességi szempontból lényeges, addig az elért teljesítmények értékelésének, visszajelzésének a módja (mikéntje) más okból fontos: meghatározó eleme a vezetői-munkatársi kapcsolat minőségének, és érdemi hatása van olyan lényeges lélektani jelenségekre, mint a munkatársi motiváció, a tanulás/megújulás iránti nyitottság, az elköteleződés.
FELDOLGOZÁSRA KERÜLŐ TÉMÁK
- a célok pszichológiai jelentősége: beszűkítő és gazdagító célok
- egy kerek ember szükségletei: teljesítmény jellegű célok, célok a fejlődés/önkitel-jesedés terén, közösségi célok, az emberi kapcsolatok minőségére irányuló célok
- munkatársak részvétele a rájuk vonatkozó célok meghatározásában – célok,
- amelyekkel azonosulni tudunk, amelyek kapcsolódnak belső szükségleteinkhez
- személyiség és szükségletek – alkati különbözőségek a motiváció vonatkozásában
- egyéni és közösségi célok illesztése
- az üzleti eredményesség és az emberi kapcsolatok minőségének arányairól
- játszma- és manipuláció-mentes kommunikáció vezető és munkatárs között
- a kétirányú visszajelzés szerepe – visszajelzések adása és fogadása
- a célmeghatározó beszélgetés előkészítése, menete és lefolytatása
- a feldolgozó/értékelő visszajelzés menete és vezetése
- a rendszeres, szisztematikus visszajelzési módok, technikák
- a spontán visszajelzés ereje, jelentősége – tapasztalati tanácsok
- eredmények pozitív megélése, megerősítése – a dicséret jelentősége
- hibák, elmaradások konstruktív, fejlesztő szellemű kezelése
- az arányos szankciók helye és ideje – bejelentésük módja
ÉRINTETT KÉSZSÉGEK, KOMPETENCIÁK
- célok meghatározása, pszichológiai szerződés
- pozitív és kritikai visszajelzés konstruktív adása és fogadása
- asszertív kommunikáció (arányos önérvényesítés)
- konstruktív viszonyulás mások felvetéseihez, nézeteihez
- egyéni és közösségi célok illesztése - csapatmunka
- viták, feszültségek előrevivő kezelése
- érzelmi és szociális érzékenység az emberi kapcsolatok kezelésében
- vezetői motiváció – a személyiség energiáinak mozgósítása
- hibakultúra – a hibához való viszony, mint a szervezeti légkör egyik sarokpontja
A PROGRAM IDŐIGÉNYE
- két nap