Interkulturális kommunikáció
Nem csak Bábel tornyának építése bukhat el azon, ha a résztvevők konkrétan vagy átvitt értelemben „nem beszélik egymás nyelvét”. A program azt a célt tűzi maga elé, hogy elősegítse eltérő szokásvilágokban, kultúrákban, érték-rendszerekben szocializálódott munkatársak érintkezését, konstruktív, értő, gazdagító és termékeny kooperációját. Fontosnak vetülete az érzelmi és szociális intelligencia (EQ) kulturális vetületeinek tapasztalati elmélyítése, a kulturális gyökerű különbözőségek, egyediségek iránti érzékenység erősítése.
FELDOLGOZÁSRA KERÜLŐ TÉMÁK
- kultúrák, értékrendek, identitások, látásmódok versengése
- attitűdök, szokásformák,viselkedési módok kaleidoszkópja
- az előfeltevések, döntési-, megoldási- és cselekvési minták terén tapasztal-
- ható különbségek és ezek hatásai az emberi kapcsolatok minőségére
- én és ő, mi és ők: az észlelés dinamikája, előítéletek
- túl a kategóriákon: tartalmas, kreatív, gazdagító találkozások a „tőlem különbözővel” - empátia és érzékenység eltérő kulturális hátterű szereplők között
- a bennünk élő „kulturális tolmács” felébresztése – egymás pontos olvasása
- közös alkotás, érvelés, érdekérvényesítés és konstruktív vita eltérő
- kulturális hátterű szereplők között
- a verbalitás és a meta-kommunikáció szerepe
ÉRINTETT KÉSZSÉGEK, KOMPETENCIÁK
- érzelmi és szociális érzékenység az emberi kapcsolatok kezelésében
- szervezeti érzékenység és kultúraközi kommunikáció
- asszertív kommunikáció (arányos önérvényesítés)
- az eredményesség és az örömelv együttes érvényesítése a munka világában
- konstruktív viszonyulás mások felvetéseihez, nézeteihez
- viták, feszültségek előrevivő kezelése
- nyitottság alternatívák feltárására
- konfliktus-moderáció
A PROGRAM IDŐIGÉNYE
- két nap